Svenskarna möts av ökade matkostnader på över 65 miljarder kronor under de senaste två åren. Trots ökande priser förblir konsumenterna lojala, men Matpriskollen betonar vikten av att vara prismedveten och byta butik om priserna anses vara för höga för att pressa butiker och kedjor att sänka sina priser.
ICA har annonserat prissänkningar, men dessa får ingen signifikant effekt på marknaden. Andra kedjor sänker också priserna på frukt och grönsaker, men skillnaderna är små. Willys och Stora Coop sticker ut, med Willys som har minst sänkningar och Stora Coop som har minst prisökningar jämfört med ett år sedan.
En närmare analys av prisutvecklingen visar att mejeriprodukter är den kategori som ökar mest, medan frukt, bär och färska grönsaker minskar i pris. Ökade avräkningspriser till mjölkbönderna driver upp priserna på mejeriprodukter, medan gynnsamma skördeförhållanden runt Medelhavet sänker priserna på frukt och grönt.
– Det vi sett är att enstaka butiker har annonserat att dom sänkt priserna på 1 000-tals varor, men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Ulf Mazur.
Även om vissa kedjor fokuserar på att sänka priser på frukt och grönsaker, fortsätter priserna att stiga överlag. Fokus på kedjornas egna varumärken ökar, med en mindre ökning av priserna jämfört med andra varumärken. Svagheten i den svenska kronan bidrar också till prisökningarna, då importpriser blir högre.
Den fortsatta ökningen av matpriserna pekar på utmaningar för svenska konsumenter och för dagligvaruhandeln som helhet. Trots försäkringar om prissänkningar från vissa aktörer återstår det att se när och om dessa åtgärder får en verklig effekt på marknaden.
– Vår analys är att kedjorna driver på omställningen till mer emv för att kunna möta konsumenternas efterfrågan på billigare alternativ även framöver. Detta ger ökade volymer, vilket ger möjlighet till lägre inköpspriser och möjlighet att hålla emot prisökningarna bättre, vilket pressar kvarvarande leverantörer ännu mer, säger Ulf Mazur.