Den internationella juryn för Private Label Manufacturers Association (PLMA) berömde snackspåsen på 80 gram för dess ”överraskande goda smak, känsla och idé”. Produkten, som lanserades under vecka 7 i år, består av ärtor, röda linser och svarta bönor.
– ”Det gör mig jättestolt att se hur vårt hårda lagarbete med att lansera innovativa och smakfulla produkter för våra medlemmar även fångar en internationell jurys smaklökar och ögon,” säger Minna Björklund, chef för sortiment på Coop Sverige, om priset som togs emot på PLMA 2024 World of Private Label i Amsterdam, Nederländerna.
Innovativa produkter och hög kvalitet
Varje år lanserar Coop upp till 30 nya produkter under sina egna varumärken Coop, Xtra och Änglamark på den svenska marknaden. Produkternas höga kvalitet bekräftas ofta av oberoende smakpanelers tester där Coops egna varumärken (EVM) ofta placerar sig i toppen för smak, konsistens och utseende.
– ”För att utveckla Corn Snacks med en sammansättning av 70% majs och 30% linser, ärtor och bönor, började vi med en marknadsanalys för att förstå konsumentbehov och trender. Sedan genomförde vi tester av olika recept och blandningar för att hitta den perfekta balansen mellan smak, näringsvärde och konsistens,” berättar Christoffer Landström, produktutvecklare på Coop Sverige.
Tillfredsställande och näringsrika snacks
Arbetsgruppen strävade efter att skapa ett snacksalternativ som tillfredsställer kundernas krav på både näringsinnehåll och smakpreferenser.
– ”Genom noggrann produktutveckling och samarbete med experter inom näringslära och livsmedelsteknik, lyckades vi skapa Corn Snacks som inte bara är läckra utan också rika på protein och fibrer från linser och bönor, vilket ger en tillfredsställande snacksupplevelse,” förklarar Christoffer.
Fler framgångsrika produkter
Utöver Corn Snacks vann även fyra andra produkter ur Coops sortiment priser på galan: Änglamark clementiner som nu förpackas i kartong istället för plastnät (säljs på Coop Norge), Protein Bar Choco Mint (säljs på Coop Danmark samt SOK i Finland), en elegant och prisvärd proteinbar, Änglamark Refill flytande tvättmedel (säljs på Coop Danmark) och Änglamark Grön såpa (säljs på Coop Danmark) som fick beröm för ”stort värde” och ”excellent förpackning”.
Som tidigare nämnt var det över 550 produkter från 72 olika återförsäljare och 23 länder bedömdes i år av den internationella juryn. Produkterna utvärderades utifrån produktkoncept, smak och utseende, förpackning och presentation samt prisvärde.