Intresset för mat med lågt klimatavtryck ökar

Testperson Simon | Foto MAX
En ny undersökning från MAX Burgers visar att intresset för mat med lågt klimatavtryck ökar bland svenskarna. Trots detta är det få som faktiskt äter mat med lågt klimatavtryck. För att utmana svenskarnas matvanor och visa på möjligheterna genomförde MAX ett Burgarexperiment.

Maten vi äter står för 25 procent av hushållens klimatpåverkan, vilket gör matvanorna till en betydande faktor i kampen mot klimatförändringarna. Enligt Parisavtalet måste globala uppvärmningen begränsas till maximalt 1,5 grader. Omställningar inom matvanor är nödvändiga för att nå detta mål. I MAX undersökning, genomförd av Kantar, framgår att var fjärde svensk (27 %) har fått ett ökat intresse för mat med lågt klimatavtryck under det senaste året, men färre än var femte (17 %) äter faktiskt sådan mat.

– Det är glädjande att se att intresset för att äta mat med lågt klimatavtryck ökar. Att äta mat inom klimatets gränser är lättare och godare än många tror och vår testperson Simon lyckades minska matens klimatpåverkan med fantastiska 80 % genom att bara äta burgare under 0,5 kg CO2e. Restaurangbranschen har världens chans att skapa nya spännande måltider som samtidigt minskar matens klimatpåverkan, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX.

Sänkte klimatavtrycket med burgare
Trots ett ökat intresse har många svenskar en negativ inställning till mat med lågt klimatavtryck. Endast 30 procent tycker att sådan mat smakar bra, vilket är problematiskt eftersom smaken är den viktigaste faktorn när vi väljer vad vi ska äta (60 %). En tredjedel av de tillfrågade säger att de skulle äta mer mat med lågt klimatavtryck om de hade bättre kunskap om ämnet, och varannan anser att det borde finnas mer god snabbmat med lågt klimatavtryck.

För att utmana dessa uppfattningar genomförde MAX ett Burgarexperiment med Simon Lindqvist, en 34-årig Delsbobo. Under två veckor mättes klimatavtrycket från hans mat. Den första veckan åt han som vanligt, och den andra veckan fick han endast äta burgare från MAX med lågt CO2e. Resultatet visade att han under burgarveckan sänkte sitt klimatavtryck från 22,5 kg CO2e till 4,9 kg CO2e – en minskning med 80,7 procent.

– Som många i min omgivning hade jag förutfattade meningar om mat med lågt klimatavtryck, som att det inte smakar gott och att jag inte skulle bli mätt. Därför blev jag förvånad när jag fick se resultatet av experimentet. Maten var god, jag blev mätt och det blev en enorm skillnad på mitt klimatavtryck, säger Simon Lindqvist.

Simon Lindqvist. | Foto MAX

Så genomfördes Burgarexperimentet

  1. Ansökan och urval: MAX annonserade efter deltagare via sociala medier. Simon Lindqvist valdes ut efter att ha ansökt på en särskild sida där han fick ange sina vanliga maträtter och motivera sitt intresse.
  2. Första veckan: Simon registrerade allt han åt under en vanlig arbetsvecka. Klimatavtrycket från hans mat beräknades till 22,5 kg CO2e.
  3. Andra veckan: Simon åt enbart köttfria burgare från MAX med ett klimatavtryck på eller under 0,5 kg CO2e. Klimatavtrycket för veckan beräknades till 4,9 kg CO2e.
  4. Hälsokontroller: Hälsokontroller före och efter experimentet visade att Simon hade lägre nivåer av totalt kolesterol och det onda kolesterolet LDL, samt högre nivåer av testosteron efter experimentet.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–16 februari 2024. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval, och det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil