Tidigare succésagan Beyond Meats är marknadsledande för köttsubstitut i USA och har även varit framgångsrikt i Europa, inte minst i Sverige.
Nu dras man med minskad försäljning och växande förluster när intresset för köttsubstitut sjunker i USA.
Det är, dessutom, en kraftig förändring man ser. Enligt Wall Street Journal minskade försäljningen av växtbaserade köttsubstitut september och oktober med åtta procent jämfört med motsvarande period 2021.
För marknadsledande Beyond Meats var minskningen hela 21 procent.
Beyond Meats introducerades på amerikanska börsen 2019 och var i slutet av det året värdet till 10 miljarder dollar.
I år har bolagets aktie tappat 85 procent av sitt värde och är på samma nivå som vi d börsintroduktionen.
Beyond Meats säger i en kommentar att man ser en svagare efterfrågan än man väntat sig och att kunderna, trots prissänkningar, väljer billigare animaliska produkter.
Ett annat problem anses vara produktutvecklingen.
Nyligen stoppade McDonald´s i USA ett planerat samarbete med Beyond Meats sedan testförsäljningen av den vegetariska hamburgare det handlade om inte slagit väl ut.