Den svenska godistillverkaren BUBS har blivit en stor framgångssaga både på hemmaplan och internationellt. Den internationella trenden ”swedish candy” har fått nya konsumenter runt om i världen att upptäcka och älska BUBS produkter, vilket har resulterat i en betydande ökning av efterfrågan. För att möta denna efterfrågan gör nu moderbolaget Orkla Confectionery & Snacks en första investering på 20 miljoner SEK i BUBS godisfabrik i Jönköping.
I Sverige, där lösgodis är en omtyckt tradition, har BUBS blivit ett känt namn sedan 1990-talet. Efter att Orkla Confectionery & Snacks förvärvade företaget 2022 har tillväxten varit imponerande, med en tillväxt på 48% under 2023. Med produkter som hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler har BUBS etablerat sig som en ledande aktör inom godisbranschen.
Den ökande efterfrågan, både från svenska och internationella marknader, har lett till att Orkla Confectionery & Snacks nu investerar i att öka kapaciteten i BUBS godisfabrik. Den initiala investeringen på 20 miljoner SEK kommer att resultera i en kapacitetsökning på cirka 20%, vilket förväntas vara klart under sommaren.
Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks, förklarar att den här investeringen inte bara syftar till att möta den ökande efterfrågan i Sverige utan även att öppna upp för en mer internationell marknad. Cirka 25% av BUBS produktion går redan på export, främst till nordiska grannländer.
Med fokus på hög kvalitet, unika smaker och gelatinfria, veganska produkter har BUBS tagit sig in i hjärtat hos både svenska och internationella godisälskare. Med de planerade investeringarna hoppas man kunna fortsätta att växa och sprida glädje över hela världen.
(Övrig information om BUBS och Orkla Confectionery & Snacks inkluderas längst ner i artikeln)