Den svenska julhandeln har kommit igång men håller ett betydligt lägre tempo i en jämförelse med motsvarande vecka 2019, enligt Swedbank.
Det har funnits frågetecken kring hur årets julhandel ska utveckla sig. Alla räknar med att coronaläget tillsammans med tveksamhet inför utvecklingen framöver ska spåras direkt i den fysiska handeln.
Dessutom har spekulationerna varit stora kring om e-handeln ska kunna väga upp tillbakagången i den fysiska handeln eller ej.
Nu kommer en första indikation när Swedbank redovisar kortstatistik från förra veckan, den första ”riktiga” julhandelsveckan.
Sammanfattningen? Julhandeln har kommit igång men i betydligt lugnare tempo än motsvarande vecka 2019.
I Swedbanks statistik låg konsumtionen förra vecka 7 procent lägre än motsvarande vecka ett år tidigare.
För hotell och restauranger var omsättningen 46 procent lägre i motsvarande jämförelse.
Försäljningen av hemelektronik var enligt Swedbank 16 procent högre mot för ett år sedan och inom livsmedel 7 procent högre.
Kläder och skor redovisade siffror på minus 26 procent jämfört med ett år tidigare, leksaksaffärerna 27 procent lägre omsättning och försäljning av klockor och smycken minus 17 procent, enligt Swedbank.