Att december är alkoholkonsumenternas högsäsong bekräftas av Systembolagets försäljning. Nästan 50 miljoner liter vin, sprit och öl säljs under denna månad – en kombination av julens och nyårets festligheter.
Mattias Axelsson, traditionsexpert, lyfter att detta är en del av en lång tradition:
– Öl, sprit och även vin har historiskt varit centrala drycker under julen. Till julen bryggde man speciellt öl, och även brännvin hade sin plats. Men vi ska heller inte glömma den svenska nykterhetsrörelsen, som har påverkat hur alkoholen har använts under högtiderna.
Undersökningen visar att det finns regionala skillnader i hur viktig alkoholen är. I Stockholm tycker nästan var tredje person att alkoholen hör julen till, medan motsvarande andel i Västmanland är 16 procent. Axelsson menar att dessa skillnader har minskat över tid, men att storstäderna fortfarande ligger i topp.
Även våra nordiska grannar har starka dryckestraditioner, men förändringar sker. I Danmark, som tidigare haft en betydligt högre andel än Sverige och Norge, har siffran sjunkit från 40 procent 2021 till 26 procent i år. Norrmännen ligger stabilt på 27 procent.
För handeln innebär denna alkoholkultur en rejäl skjuts. Förutom Systembolaget får även livsmedelsbutiker och delikatessbutiker sin beskärda del av julens fokus på mat och dryck. Ett gyllene tillfälle för marknadsförare att lyfta fram de lokala smakerna, de prisvärda alternativen och kanske även lite alkoholfritt för att bredda kundbasen.
Julölen är kanske inte helig, men den är tveklöst en ekonomisk högvinst för flera branscher.