Kaffejorden bygger på ett klassiskt husmorsknep – att använda kaffesump som växtnäring – men i storskalig, modern tappning. Genom att kompostera bortsorterade kaffebönor från Löfbergs produktion i Karlstad skapas en näringsrik, torvfri jord som nu lanseras i Granngårdens butiker och online.
Vad betyder det för er i butik?
En hållbar produkt som tydligt kopplar till vårsäsongens ökande intresse för odling.
En säljbar nyhet med storytelling som kan placeras nära kaffe, jord eller säsongsexponering.
Ett samtalsämne som kan engagerar era kunder – och personalen.
Under 2024 omvandlades hela 106 ton kafferester till jord. Resultatet är inte bara minskat svinn i kaffebranschen, utan också en alternativ råvara som bidrar till att minska torvanvändningen – en viktig klimatfråga.
– Det bara kliar i kroppen för att komma ut och odla i trädgården nu när våren smyger sig på. Att få gräva ner händerna i jord gjord av kaffe och samtidigt ha en kopp rykande färskt bryggkaffe bredvid sig – vilken känsla! säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.
Jorden är torvfri, passar både inom- och utomhus, och markerar ett tydligt skifte mot ett mer cirkulärt sortiment. För er som planerar vårens kampanjer, skyltning eller kundaktiviteter kan Kaffejord vara en naturlig produkt att lyfta.
Hur kan ni som butik kombinera odlingslust, hållbarhet och vardagskaffe till en inspirerande butiksyta i vår?