Traditionellt har varmt kaffe dominerat svenskarnas morgonrutiner och fikastunder. Men med varmare väder och förändrade konsumtionsmönster har iskaffe blivit en alltmer populär dryck, särskilt bland yngre. Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs, menar att denna förändring är här för att stanna:
-Svenskarna har varit ganska svårflirtade när det gäller iskaffe, men nu har det verkligen slagit igenom. Iskaffe är här för att stanna, säger Thorén.
Undersökningen, som genomfördes på 3 905 svenskar mellan 18 och 79 år, visar en markant skillnad i kaffevanor mellan olika åldersgrupper. Medan det klassiska bryggkaffet fortfarande är populärast, har iskaffe klättrat till en stark andra plats bland unga. Faktum är att iskaffe nu är mer populärt än både cappuccino och latte bland kaffedrickare i åldern 18–29 år.
Här är några insikter från undersökningen:
- Bryggkaffe: 86 % av unga och 87 % totalt
- Iskaffe: 36 % av unga och 15 % totalt
- Cappuccino: 27 % av unga och 21 % totalt
- Latte: 27 % av unga och 18 % totalt
Kaffekonsumtion i åldersgruppen 18-29 år jämfört med totala urvalet:
Kaffesort | 18-29 år | Totalt |
---|---|---|
Bryggkaffe | 86 % | 87 % |
Iskaffe | 36 % | 15 % |
Cappuccino | 27 % | 21 % |
Latte | 27 % | 18 % |
Snabbkaffe | 27 % | 24 % |
Espresso | 24 % | 21 % |
Kapselkaffe | 19 % | 16 % |
Pressokaffe | 14 % | 10 % |
Kokkaffe | 14 % | 8 % |
Americano | 9 % | 8 % |
Perkulator | 9 % | 8 % |
Annat | 2 % | 2 % |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media Sifopanelen mellan den 5 och 14 juni 2024, och omfattade 3 905 personer i åldern 18–79 år, varav 3 019 identifierade sig som kaffedrickare. Webbpanelen är representativt rekryterad utan självrekrytering.
Iskaffets stigande popularitet, särskilt bland unga, visar att svenska kaffevanor är på väg att förändras. Med sin fräscha, kylande effekt verkar iskaffe vara här för att stanna och kanske till och med dominera framtidens kaffekultur i Sverige.