Karlstads-baserade Cash IT har som andra sett behovet av att undvika trängsel i butiker och restauranger och problemen för butiker med att följa reglerna för antalet samtidiga kunder på plats. Nu vill man lansera hur man med företagets produkter kan övervaka kunderna och ha koll i dessa tuffa tider.
– Vi vill slå ett slag för den fysiska handeln som har det svårt just nu när färre kunder rör sig på gatorna samtidigt som det är trängsel i vissa retailbranscher och restauranger, säger företagets marknadschef Peter Almer.
– Vi jobbar just nu mycket med teknik som låter detaljhandlarna enkelt följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att förhindra smittspridning, berättar han.
För en månad sedan gick Cash IT ut med en teknisk lösning som övervakar och identifierar antalet besökare i en butik. Sedan skickar den automatiskt en varning till personalens mobiler eller smarta klockor om att antalet kunder överskriver det antal som är butikens maxgräns och att man då måste vidta åtgärder vid butiksentrén.
– Det här är lösningar som jag vet efterlyses av den fysiska handeln, säger Peter Almer.
Det system som Cash IT saluför tar hänsyn till de krav som finns kring integritetsskydd och vad GDPR-bestämmelserna kräver men ger samtidigt handlare och butiksägare stora möjligheter.
Systemet gör att handlaren kan veta hur kunderna rör sig i butiken, hur länge de stannar på ett ställe och tittar på en vara och med hjälp av den informationen sedan skapa ett optimalt kundvarv och exponera varorna maximalt.