Kampanj sätter ljuset på vårt saltintag

Matkreatören Markiz Tainton | Foto MostPhotos/Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Enligt nya siffror från Folkhälsomyndigheten har andelen självrapporterade fall av högt blodtryck ökat med nästan fem procentenheter på tio år.

Idag inleder Hjärt-Lungfonden kampanjen ”Salternativ” för minskad saltkonsumtion i Sverige tillsammans med matkreatören Markiz Tainton. Livsmedelsverket, Svensk dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen står bakom kampanjen.

– Vi svenskar får i oss alltför mycket salt jämfört med den högsta rekommenderade dagliga dosen sex gram. Om vi minskar vårt saltintag kan antalet drabbade av hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke minska dramatiskt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Att äta för mycket salt kan leda till förhöjt blodtryck som i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Aktuell forskning kopplar omkring 10 procent av strokefallen och 22 procent av sjukdomarna i hjärtats kranskärl till hög saltkonsumtion. Dessutom lever allt fler svenskar med högt blodtryck, som kopplas till högt saltintag. Idag beräknas över två miljoner svenskar leva med den allvarliga riskfaktorn.

– Mycket av saltet finns redan i maten vi handlar i butik eller på restaurang, vilket gör det svårt för individen att själv sänka sitt saltintag. För att åstadkomma resultat på befolkningsnivå krävs att hela livsmedelsbranschen agerar samtidigt och stegvis, så att vi hinner vänja oss vid mindre salt smak. Branschen gör redan en del, men nu krävs en större satsning från regering och myndigheter i form av en handlingsplan, säger Anette Jansson, sakkunnig på Hjärt-Lungfonden.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil