Det är lätt att stirra sig blind på e-handeln när du använder AI och dataanalys för att vässa kundrelationerna. Men glöm inte de fysiska butikerna, manar Stefan Borensjö som är retailexpert hos Sas Institutes.
– De kan fylla viktiga roller i framtidens detaljhandel – framför allt om de anställda kan få bättre verktyg genom dataanalys, påpekar Borensjö.
Alla vill ha nöjda kunder. Men kundernas krav och förväntningar förändras hela tiden, påpekar Borensjö.
Generation Z har vuxit upp med blixtsnabba hemleveranser och sömlösa köpupplevelser som en självklarhet. Deras krav och förväntningar kommer inte att minska i framtiden, tvärtom kommer de att begära samma sak från fysiska butiker, är resonemanget.
– Lägg därtill en stundande lågkonjunktur, som kommer att ställa ännu högre krav på e-handeln, och det är lätt att inse att kundrelationerna är viktigare än någonsin. Vi måste bli bättre på att etablera förtroende och att servera upplevelser som gör att kunderna återkommer, påpekar Borensjö och ser Edge computing som en väg framåt.
Läs mer i nästa magasin, Butikstrender 8/2022