ICA-gruppen har redovisat en rörelsevinst på 2,2 miljarder kronor för andra kvartalet, en ökning från 2,0 miljarder kronor samma period förra året. Omsättningen landade på 39,8 miljarder kronor, upp från 37,8 miljarder året innan. Trots de starka siffrorna är det fortsatt osäkert om kunderna kan förvänta sig sänkta matpriser framöver.
I mars i år lanserade ICA en miljardsatsning för att sänka matpriserna och därmed stötta kunderna i en tid av hög inflation. Denna satsning har dock påverkat rörelseresultatet negativt. Trots det är ICA fast beslutna att hålla priserna så konkurrenskraftiga som möjligt.
”Vi vet att kunderna har det ganska tufft, och det är viktigt att de känner att de får bra varor till ett bra pris,” säger Nina Jönsson, vd för ICA-gruppen. Hon tillägger dock att företaget inte kan lova några prissänkningar framöver, då det finns många faktorer som kan påverka priserna åt fel håll.
Osäker omvärld och klimatpåverkan
Bland de faktorer som kan driva upp matpriserna nämner Jönsson den fortsatt osäkra omvärlden, där kriget i Europa och klimatförändringar spelar en stor roll. ”Det regnar mycket, och det påverkar skördarna. Det är fortfarande ingen normalsituation,” säger hon.
Dessa utmaningar har fått ICA att satsa ännu mer på svenska råvaror för att säkra tillgången på mat. ”Det är ett av våra främsta fokusområden just nu. Vi har till exempel ökat andelen svensk ost från 26 till 45 procent, och för kött, nöt och gris har vi gått från 80 till 90 procent,” förklarar Jönsson.
Fortsatt fokus på hållbarhet och lokalproduktion
ICA-gruppens strategi att öka andelen svenska råvaror är en del av deras långsiktiga satsning på hållbarhet och att minska beroendet av importerade varor. Den ökade andelen svenska produkter bidrar inte bara till en säkrare mattillgång, utan stöttar också de svenska bönderna och stärker landets självförsörjning i en turbulent tid.
Trots utmaningarna framåt, särskilt med tanke på de pågående globala osäkerheterna och klimatförändringarna, visar ICA-gruppens resultat att företaget har en stark position på marknaden. Men kunderna får vara beredda på att även om priserna hålls konkurrenskraftiga, kan framtida prissänkningar vara svåra att lova i dagsläget.
För många konsumenter innebär detta att hålla ett fortsatt öga på prisutvecklingen och att göra medvetna val i butiken – något som ICA-gruppen hoppas kunna underlätta genom att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett bra pris.