Stockholms-företaget Skrym kan ha hittat en lösning på problemet med stora mängder luft i paket, något som är en flaskhals i logistik och e-handel.
Logistik och transporter står inför stora utmaningar, framförallt utifrån det viktigaste problemet vi har – klimatet och hållbarhetsfrågorna.
Att minska luft i paketen har blivit en central fråga där, senast uppmärksammat av Postnord som ser detta som ett jätteproblem.
Nu har Stockholms-företaget Skrym kommit med en datadriven lösning som ska bidra till att komma förbi problemet.
Deras förslag har nu tagit dem vidare till den internationella hållbarhetstävlingen Green challenge.
Skryms lösning bygger på att den räknar ut vilka storlekar förpackningarna hos en e-handlare borde ha utifrån tidigare orderhistorik.
För varje order som läggs skickar systemet ut information om emballage och när varorna plockats läggs den i den mest effektiva förpackningen, den som innebär mest välfylld förpackning.
– Pandemin har fått e-handeln att växa snabbt. Men med så mycket luft som skickas är tillväxten långt ifrån hållbar, säger Skryms grundare och vd Jakob Nordfeldt i en pressrelease.
Skryms tester av sin lösning har inneburit ”lovande resultat” säger Nordfeldt.
Ett test man gjorde för ett tyskt möbelföretag resulterade i att företaget kunde spara in en lastbil per dag volymmässigt.
Nu är man framme i Green challenge med sin lösning och vinnaren där erhåller 500 000 euro, motsvarande cirka 5 miljoner kr – inte illa för en luftlösning, kan man tycka…