Klarna slår tillbaka kritiken som utgår från att Klarnas kreditförluster aldrig varit så höga som nu i förhållande till bolagets intäkter.
Dagen innan nyårsafton publicerade SvD en kartläggning som konstaterade att Klarnas kreditförluster aldrig tidigare varit så höga som nu, i relation till bolagets intäkter.
Under de tre första kvartalen 2021 ökade kreditförlusterna med 83 procent i jämförelse med motsvarande period under 2020.
– Det är de mest dramatiska kreditförlusterna som jag har sett, i något bolag inom den finansiella sektorn, sade Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, till SvD.
Klarna hänvisar till att det är den snabba och stora expansionen globalt som ligger bakom utvecklingen.
Till ehandel.se säger Klarnas kommunikatör Johan Gustafsson att expansionen kräver stora investeringar och att det är anledningen till läget.
– Vi befinner oss i en kraftig tillväxtfas för att öka vår globala kundbas som i dag består av 90 miljoner konsumenter, vilket kräver investeringar precis som det gör för andra globala techbolag, säger Gustafsson.
– Vi har sedan början av 2020 gått in i nio nya länder. Expansionstakten och den globala kundbasen gör jämförelser med till exempel regionala storbanker helt irrelevant. Det man kan konstatera är att trots vår expansion är våra kreditförluster lägre än hos de stora kreditkortsbolagen, tillägger han.