I december kom beskedet att nederländska Grand vision, bolaget som äger Synoptik-kedjan, ville köpa Smarteyes, som ägs av svenska Mellby gård.
Eftersom det innebär att två kedjor i samma bransch får samma ägare har Konkurrensverket undersökt affären.
Nu har man valt att ge klartecken till storaffären inom optikbranschen och därmed är affären klar.
– Det gör att vi nu har två starka och differentierade erbjudanden, säger Synoptiks vd Roland Olsson i en kommentar som sammanfattning av läget.
Affären innebär att Synoptik med mer än 140 butiker i Sverige och Smarteyes med 71 butiker i Sverige, 18 i Danmark och 11 i Tyskland får samma ägare.
Tillsammans omsätter de två branschjättarna strax under 2 miljarder kr per år.
Utåt kommer de två samägda kedjorna att fortsätta som egna varumärken.
Som vanligt är väljer de två parterna att inte uppge hur mycket Mellby gård får för att sälja sin kedja inom optikbranschen.