Klimat och miljö blir allt viktigare när vegetariskt fortsätter att öka. Det är slutsatsen när Axfood presenterar Vegobarometern för 2021.
Svenskarna fortsätter att äta alltmer vegetarisk mat. Andelen vegetarianer och veganer närmar sig 9 procent, den högst uppmätta andelen hittills. Och andelen flexitarianer, med vegetarisk kost som bas men som inte har slutat äta kött, ökar för sjätte året i rad.
Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion men även ursprungsmärkning blir en allt viktigare faktor för vilka vegetariska val man gör i matbutiken.
De resultaten presenterar Axfood i sin Vegobarometer 2021.
Axfoods Vegobarometer 2021 är den sjätte årliga undersökningen av svenskars matvanor, som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood.
Andelen vegetarianer och veganer är den högsta hittills. Nära 9 procent av de svarande betraktar sig som vegetarianer eller veganer.
6 av 10 svarande äter vegetariskt minst 1 dag i veckan – bara 1 av 10 inte alls
De största förändringarna har dock inte skett bland vegetarianer och veganer, utan hos befolkningen i övrigt, där allt fler äter alltmer vegetarisk mat, och där andelen flexitarianer – det vill säga de som har vegetarisk mat som bas men inte slutat äta kött – fortsätter att öka. Andelen svarande som äter vegetariskt 2-6 dagar i veckan har på 6 år ökat från 19 till 30 procent. 59 procent av de svarande äter vegetariskt minst 1 dag i veckan.
Läs mer om svenskars vegovanor i nästa printmagasin, Butikstrender 1/2022