Hygienartiklar kan, liksom alla konsumentprodukter, ha en negativ påverkan på miljön – ändå reflekterar 76 procent av de svarande aldrig eller sällan över det klimatavtryck deras hygienartiklar bidrar till.
Detta enligt en Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek hjärtat.
Nu lanserar företaget en ny funktion i sin e-handel som ska främja och underlätta medvetna val – vid köp av allt från schampo och tvål till peelingprodukter för ansiktet.– Trots att vi kan se hur många kunder blivit allt mer miljömedvetna visar undersökningen på att hygienartiklars klimatavtryck ofta prioriteras bort vid köpbeslut, säger Apotek hjärtats hållbarhetschef Cecilia de Pedro.
– Samtidigt ser vi en efterfrågan bland våra kunder på att få hjälp med att välja produkter ur ett hållbarhetsperspektiv – de behöver vägledning. Därför har vi nu skapat en ny kategorisering, ”Medvetna val”, på vår hemsida, berättar hållbarhetschefen.