Det som mest begränsar takten i hållbarhetsarbetet är inte att vi inte förstår hur naturen fungerar eller vet vilka åtgärder vi ska göra.
Riktiga hållbarhetsåtgärder på gårdarna kostar riktiga pengar, det är här Axfood borde lägga sin kraft.
Så replikerar LRF:s hållbarhetsexpert Markus Hoffman efter Axfoods 114 förslag för att öka tempot i hållbarhetsarbetet.
– Det vill vi också. Men för att det ska vara möjligt måste – faktiskt – även handelskedjan som säger sig ha Sveriges billigaste matkasse agera med priset till bonden. För som vi alltid har sagt: Billig mat står oss dyrt, skriver Hoffman.
– Men av Sveriges mest köpta brödlimpa Lingongrova som kostar cirka 25 kronor i Axfoods butiker får bonden cirka 90 öre. I en genomsnittlig matkasse går endast 9 procent av beloppet till den svenska bonden. Är det någon som tror att det ryms fler hållbarhetsåtgärder i 9 procent eller 90 öre? Det gör det inte, slår Hoffman fast. – Riktiga hållbarhetsåtgärder på gårdarna kostar riktiga pengar, det är här Axfood borde lägga sin kraft. Den kommersiella logiken bakom Sveriges billigaste matkasse klarar inte att skapa de pengar som behövs på gårdarna för att uppfylla lantbrukets andel av de 114 punkterna utan bromsar i stället effektivt in miljö- och klimatarbetet, hävdar Hoffman.