Ár functional är varumärket som vill ge människor tillgång till törstsläckande drycker som är lokalt producerade i Sverige, framställda på naturligt mineralvatten och berikade med naturliga ingredienser.
– Ár functional är en klimatneutral och vegansk funktionsdryck. Vi vill hjälpas åt, speciellt när det kommer till att göra de förändringar som krävs för att minska mänsklig klimatpåverkan, säger Greger Thörn, marknadschef.
Vi behöver alla vätska för att överleva, men vissa kanske aldrig funderar över vad de egentligen dricker. Idag är det dock många konsumenter som vill göra rätt för sig när det kommer till klimat och hållbarhet.
– Målgruppen i grunden är den som vill eller behöver släcka törsten, det vill säga gemene man, då vår dryck som många andra innehåller 99,9 % vatten. Vi tror att den som kommer att attraheras av oss, vårt varumärke och produkt är en person som är modern och medveten om och vill vara en del av det nya och hållbara samhället. Personen är medveten om sin hälsa, är aktiv och sportig. Företrädesvis någon som gillar och är ute i naturen, aktiva utomhusaktiviteter samt träning i alla dess olika former. Personen är mellan 25-55 år och bor och arbetar i staden, säger Greger Thörn.
Samtidigt är det svårt att få information om alla de produkter som står uppradade på den lokala butikshyllan.
– Vi har bestämt oss för att ta ansvar i hela kedjan. Det finns en anledning till att världen har hamnat i en klimatkris. Alla har bara kört på och kapat hörn med fokus på att bara sälja mer och mer. Vi är medvetna om att det kostar mer att tänka på miljön, men vi vill inte ta några genvägar. Vi vill reducera vårt klimatavtryck, påpekar Greger Thörn.
Ár functional är en klimatneutral och vegansk funktionsdryck med smak och färg från frukt och bär, och finns i tre olika varianter – totalt åtta olika smaker. Drycken innehåller bland annat vitaminer och mineraler, naturligt fruktsocker och koffein – men finns även i koffein- och sockerfria varianter. Alla produkter tillverkas i fabriken i Ullån i Åre av naturligt mineralvatten från Åre källa.
– Vår funktionsdryck smakar gott och är klimatsmart. Behövs det fler funktionsdrycker på marknaden? Kanske inte, men vi behöver smartare produkter som belastar klimatet mindre, säger Greger Thörn och berättar att de tror att Ár functional kommer att vara en game changer när det kommer till klimatsmarta drycker framöver.
Vi har bestämt oss! Det blir inga genvägar. Inga kompromisser eller halvdana lösningar. Vi tror på att ta ansvar. För jorden. För vattnet. För luften vi andas. För våra barn och den värld de förtjänar. Råvaran vi använder kommer direkt från den fjällvärld vi kallar hemma. Och vi vill ge tillbaka. Till Jämtland och Åre och jorden. I form av så små avtryck som möjligt på den här planeten. För att du – och nästa generation – ska kunna känna naturens krafter. Även i framtiden!
– Från Jämtland transporterar vi våra drycker med tåg. Vi strävar alltid efter att göra minimalt klimatavtryck och belastning på miljön. Vi använder fossilfri energi för att driva vår produktion i Åre och alla förpackningar är hundra procent återvinningsbara, fortsätter han.
Greger Thörn och hans kollegor brinner för klimatet och de vill att människor idag och kommande generationer ska kunna leva och bo i samhällen fria från skadliga ämnen i både jord, luft och vatten.
– Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Det här är vårt bidrag. Det krävs mod, gemensam ansträngning och uthållighet. Och det går att minska utsläppen. Det kommer inte att vara lätt, men det kommer att vara värt det. Ár functional är vårt bidrag, och vi hoppas att fler företag upptäcker fördelarna med att erbjuda klimatneutrala produkter, avslutar han.
Ár functional har under 2021 primärt inriktat sig på servicehandeln med centrala listningar inför revideringsfönstret vecka 3, 2022. De har även parallellt arbetat med de svenska grossisterna för distribution, och i dagsläget är produkterna listade hos cirka sex rikstäckande grossister och distributörer. För dagligvaruhandeln kommer de att arbeta med bland annat Flaivy samt några ytterligare aktörer, och siktar på att etablera sig i runt 100-150 butiker för direktleverans under Q1 2022.