Påståenden om klimatkompenserade produkter i marknadsföring blir allt vanligare. Nu påpekar Konsumentverket att begreppet kan bli vilseledande.
Det har blivit allt vanligare att företag i sin marknadsföring kommunicerar att de har klimatkompenserat för produkterna, konstaterar Konsumentverket.
Påståenden som klimatneutral, klimatkompenserad eller netto noll klimatavtryck har knappast undgått gemene konsument, tillägger verket.
Eftersom det hittills saknas domstolspraxis så har Konsumentverket tagit fram en marknadsrättslig PM som beskriver verkets syn på rättsläget för klimatpåståenden.
Verket anser att klimatpåståenden som klimatneutral och klimatkompenserad är oprecisa och otydliga.
När de används utan en kvalificering riskerar de att vilseleda konsumenten om produktens miljömässiga egenskaper.
– Påståendena ska följas av en förklarande text som beskriver produktens miljöfördel och dess begränsningar. Den förklarande texten ska finnas i omedelbar närhet till det vaga påståendet. Om påståendet finns på den fysiska produkten är det till exempel inte tillräckligt att placera den förklarande texten på sin egen webbplats, säger Ida Nyström, processråd på Konsumentverket.
Även kvalificerade påståenden om klimatkompensation som är sanna i sak, kan bedömas som vilseledande.
Det avgörs av vilket helhetsintryck som konsumenten får av marknadsföringen.
Marknadsföringen ska ge en rättvisande totalbild och får inte utelämna väsentlig information.
Att enbart framhäva en positiv egenskap med produkten och helt utelämna de negativa egenskaperna kan ge ett vilseledande intryck.
Ett miljöpåstående bör alltid avse de mest betydande delarna i produktens miljömässiga livscykel, menar det statliga verket.