Den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 695 miljarder kronor år 2020, vilket innebar en ökning med 0,5 procent jämfört med år 2019.
Det här visar sammanställningen för fjolåret som nu HUI redovisar. En knapp ökning av den fysiska butikshandeln totalt sett alltså.
I dagsläget står den butiksbundna handeln för 86 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 14 procent, en andel som kommer att bli högre enligt vad man väntar sig.
Sällanköpsvaruhandeln i butik minskade med 0,9 procent under år 2020, medan dagligvaruhandeln i butik ökade med 1,8 procent under samma period, konstaterar man i sammanfattningen av HUI:s underlag.
De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket och Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för drygt 20 procent av omsättningen i riket. Den fysiska detaljhandeln har påverkats starkt av pandemin. Dagligvaruhandeln har gynnats av svenskarna ätit och druckit hemma istället för att gå på restauranger, caféer och barer, konstaterar HUI Research.
En betydande del av konsumtionen har dock flyttat till e-handelskanalen vilket tillsammans med enorma tapp i gränshandeln mot Norge drar ner dagligvaruhandelns utveckling.
Delar av sällanköpsvaruhandeln har drabbats hårt av pandemin, inte minst modehandeln, samtidigt som bygghandeln och blomster- och trädgårdsvaruhandeln har upplevt höga tillväxttal.
Svenskarna har i allt högre utsträckning vänt sig till e-handeln vilket påverkat utvecklingen i fysisk butik negativt under 2020, sammanfattar HUI Research.