Konsumentverket drar Arla inför domstol utifrån Arlas påstående om att deras ekologiska mjöl ger netto noll-utsläpp. Det stämmer inte, säger verket.
Mejerijätten Arla kan inte bevisa att reklamen om netto noll klimatavtryck stämmer, anser Konsumentverket.
Därför stämmer KO nu Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.
– Det är ett otydligt påstående för konsumenten. De förklaringar som Arla har får inte konsumenten information om, de står inte på framsidan. Då måste man vända på förpackningen och vem gör det när man står och köper mjölk, säger Konsumentverkets processråd Ida Nyström till TT.
Nyström påpekar även av produktion av mjölk leder till växthusgaser, varför reklamen blir missvisande.
Arla har, inte helt oväntat, en annan syn på saken.
– Netto noll är ett komplext begrepp, men det är också etablerat, menar Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.
– Vi har kompenserat de utsläpp som mjölken ger upphov till och vi har använt tredjepartsexperter som räknat på certifierade projekt, tillägger Olsson hos TT.