Trafikssituationen i Stockholm och i andra storstäder är ohållbar, i mångas ögon. Trängsel på vägarna, fortsatt höga utsläpp av koldioxid och partiklar i luften, samtidigt som kollektivtrafikens ekonomi blöder då försäljningen av månadskort rasat efter pandemin.
Trafiksystemet måste bli effektivare, bilköerna minska och staden bli hållbarare. Det är alla överens om. Men hur?
Ett av de första viktiga stegen är få fram en detaljerad bild av stockholmarnas resvanor – och den processen har nu börjat.
Innovationsprojektet Smart sker i samverkan mellan Kista science city, SL, trafikoperatörerna Nobina, Keolis och Arriva, forskare från statliga Rise, teleoperatören Tre, samt teknikbolagen Bumbee Labs, Ramboll och Savantic som jobbar med insamling, bearbetning och analys av data.
– Vi undersöker hur olika datakällor kan samlas in, kombineras och användas i syfte att utveckla ett effektivare och mer hållbart trafiksystem, säger Marcus Weiland, AI-specialist och vice vd för Savantic.Tre busslinjer i Kista, totalt 50 bussar, har försetts med wifi-sensorer som tillsammans med avancerade algoritmer gör det möjligt att säga exakt var tiotusentals resor börjar, och var de slutar.
Även GPS- och fordonsdata, AI och mobildata används för att kunna visa flödena av fotgängare, cyklister, bilister och kollektivresenärer under dygnet på vissa sträckor och vissa områden.