Lidl Sverige har länge arbetat för en mer hållbar äggproduktion och har, som enda aktör på marknaden, krav på att alla ägg ska komma från frigående höns, även som ingrediens i Lidl Sveriges egna märkesvaror, skriver företaget i en pressrelease.
Från och med den 8 december ändras reglerna för försäljning av ägg i butik, en förändring som är positiv utifrån flera olika aspekter.
Tidigare fick butiker inte sälja ägg till konsument om det inte varit minst sju dagar kvar till bäst före-datum.
Det innebär att ägg som inte kunnat säljas har kasserats, trots att bäst före-datumet varit upp till en vecka bort.
– Vi välkomnar beskedet från Livsmedelsverket då det tidigare regelverket snarare varit anpassat till den sydeuropeiska värmen. Den här lilla men viktiga justeringen av regelverket hjälper oss att fortsatt erbjuda våra kunder mat av högsta kvalitet till bästa pris, och samtidigt nå vårt mål om minskat matsvinn med 50 %, ett av våra mest prioriterade hållbarhetsmål, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan 2016 har Lidl Sverige som krav att alla ägg kommer från frigående höns, vilket även gäller när ägg används som ingrediens i en produkt från Lidls Sveriges egna märkesvaror, påpekar man.
– I tillägg till Antibiotikariktlinjerna som vi undertecknat är vi stolta över att vi som enda livsmedelskedja ställer kravet att alla ägg – oavsett om det är i ett äggpaket eller som en ingrediens i en kaka eller färdigrätt inom våra egna märkesvaror – ska komma från frigående höns, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.