En ny mätning, byggd på 1 000 personers svar, från Yougov anser sig visa att svenskarnas konsumtion ökar igen men att den fortfarande är på en lägre nivå än innan coronapandemin.
Krisen har fått oss att hålla hårdare i pengarna men här indikeras att vi kanske släpper lite på greppet om dem nu.
I Yougovs undersökning ökade under mars och april andelen av de svarande som minskat sin personliga konsumtion stadigt, både i fysiska butiker och på nätet.
Nedgången bland de svarande var som störst i slutet av april då 51 procent av dem som svarat angav att de lagt mindre pengar på personlig konsumtion i fysiska butiker och 32 procent av de svarande att de gjorde av med mindre mängd pengar på nätet.
Därefter har andelen som konsumerar mindre i de fysiska butikerna och på nätet minskat i långsam takt.
I mitten av juni har andelen svarande som minskat konsumtionen i de fysiska butikerna sjunkit till 34 % och andelen som spenderar mindre pengar på nätet har minskat till 16 %.
Den minskade konsumtionen drabbar klädbranschen särskilt hårt om de svarande hos Yougov är representativa.
36 procent av de svarande lägger mindre mängd pengar på kläder och endast 6 procent har ökat klädinköpen. Framförallt kvinnor lägger mindre mängd pengar på kläder under krisen.
Däremot kan dagligvaruhandeln luta sig tillbaka även efter att ha läst Yougovs siffror. 18 procent av de svarande lägger nu mer pengar på mat medan 11 procent minskat matinköpen.