Loka har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategori dryck i Sustainable Brand Index 2020 B2C. Drygt 1 000 personer har svarat i denna varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
– Vi är väldigt glada över att Loka har fått den här utmärkelsen. Loka driver sedan flera år tillbaka projektet Loka heroes, där vi stöttar eldsjälar som vill göra skillnad i samhället genom basket. 1 400 barn och ungdomar runtom i landet har börjat spela, säger Lokas marknadschef Anna-Stina Hallberg.
– En viktig hållbarhetsfråga för våra konsumenter är återvinningsbara förpackningar. Lokas förpackningar ingår i det svenska pantsystemet som är ett av de bästa i världen med hela 85 procents återvinning av alla burkar och Petflaskor. Sedan 2015 har vi använt återvunnen plast i våra Petflaskor, och vi jobbar för att bli ännu mer cirkulära, säger Anna-Stina Hallberg.