De två märkningarna Krav och Från Sverige inleder ett samarbete som ska göra det tydligare för konsumenter hur de ska kunna välja medvetet i butiken.
Svenska konsumenter vill, enligt Krav och Från Sverige, i allt större utsträckning göra medvetna val när de väljer livsmedel.
Flera av Kravs svenska kunder har framfört en önskan att det ska bli tydligare att deras produkter både är svenskproducerade och Krav-certifierade, skriver Krav.
Därför inleder nu de två märkningarna ett samarbete där man bland annat skapar ett gemensamt skylt- och marknadsföringsmaterial .
– Vi vill tillsammans med KRAV göra det tydligt och underlätta valet för de konsumenter som både vill handla svenskproducerade och ekologiska KRAV-märkta produkter, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.
– Flera svenska Krav-bönder, som exempelvis äppelodlare, har framfört att de vill tydliggöra att produkterna både är svenskodlade och Krav-godkända, tillägger Anita Falkenek som är vd för Krav.