Goda arbetsvillkor är en viktig del av Kravs hållbarhetsmärkning och något som helt saknas i EU:s ekoregler, påpekar Krav i en pressrelease.
– Människor som odlar, plockar och på annat sätt jobbar inom jordbruk och livsmedelsindustri runtom i världen ska självklart ha goda arbetsvillkor, men tyvärr ser det inte alltid ut så, konstaterar Anita Falkenek som är vd för Krav.
– Därför är jag stolt över att Krav är en hållbarhetsmärkning som även omfattar kontroll av att medarbetarna har det bra.
I den aktuell kampanjen lyfter Krav produkter som kommer från länder där kraven på bättre arbetsvillkor gör stor skillnad.
Därför fokuserar man i kampanjen på varugrupper som kaffe, bananer, russin och vindruvor.
När det gäller Kravs regler kring arbetsvillkor handlar det om att de anställda ska ha anställningsavtal, inte diskrimineras, få avtalsenlig minimilön, ha rätt att förhandla kollektivt och organisera sig, ha arbetstider enligt lagstiftningen och ha en säker arbetsmiljö.