Krav tror att försäljningen av Krav-märkt julskinka ska öka i år. Att produkten finns i fler butiker indikerar detta, menar man hos organisationen.
Försäljningen av Krav-märkt julskinka är på väg uppåt, enligt märkningsorganisationen med samma namn.
De senaste två åren har försäljningen i butik ökat med cirka 25 procent varje år, både när det gäller volym och försäljningsvärde, säger man och hänvisar till statistik från Nielsen IQ, utan att gå in på kronor och kilon.
I år har alla kedjor inom dagligvaruhandeln köpt in Krav-märkt julskinka och därför tror man hos organisationen på en ökad försäljning.
– Det är en glädjande utveckling, särskilt som skinkorna kommer från hållbart uppfödda grisar som har fått leva ett naturligt och bra grisliv. De har fått gå ut året runt, fått gyttjebada på sommaren och är uppfödda på märkt foder, säger Kravs vd Anita Falkenek.
Även om försäljningen av Krav-märkta skinkor ökar kraftigt har ökningen skett från en låg nivå, och försäljningsandelen är fortfarande endast cirka en procent av den totala försäljningen, påpekar organisationen i sin pressrelease.