Försäljningen av Krav-märkta ägg ökade i fjol i fysiska butiker med drygt 7 procent, enligt analysföretaget Nielsen. Det är en kraftigare ökning än alla andra ägg.
Krav meddelar i en pressrelease att ägg med den märkningen ökade med 7 procent i försäljning förra året och att det är en kraftigare ökning än för alla andra sorters ägg.
Det är dessutom, skriver man, en kraftigare försäljningsökning av Krav-märkta ägg än vad man har sett på flera år.
– Det är mycket glädjande att fler väljer Krav-märkta ägg. Bra för de svenska bönder som producerar äggen och också förstås för alla deras hönor som får vara ute minst fyra månader på sommarhalvåret och sprätta och picka och har större utrymme inomhus. De får dessutom foder som odlas utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, vilket bidrar till ökad biologisk mångfald, summerar Kravs vd Anita Falkenek.
Den stora försäljningsökningen av Krav-märkta ägg var kraftigare än hela totala försäljningsökningen av ägg 2020, som var 5,2 procent jämfört med året innan.
De konventionellt producerade äggen ökade 2020 sin försäljning med 5,8 procent, påpekar Krav.
Under påskveckan kommer vi enligt branschorganisationen Svenska ägg att äta över 3 000 ton motsvarande cirka 50 miljoner ägg i Sverige.
I en undersökning som Sifo har gjort för Kravs räkning svarade 84 procent av de som svarat att de tycker svenskt ursprung är viktigt när de köper ägg.
– I dessa tuffa tider för fjäderfäbranschen hoppas vi att trenden fortsätter uppåt så att fler svenska bönder vill satsa på Krav-märkt produktion, säger Anita Falkenek.