Det gillar inte att gilla läget som företagare – för det är det ingen som gör – men det gäller att hitta kreativa lösningar i tuffa situationer. Det har till exempel Sibylla-handlaren Mats Pålsson gjort.
Han levererar snabbmat med drönare när kundflödet inte är detsamma som i en normal situation. Vad satsningen heter? Jo, det är naturligtvis en ”fly thru” istället för ”drive thru”.
Mats har självklart dokumenterat hela processen i film och lagt ut den på facebook. Den fantastiska videon ser ni här:
Ett annat kreativt inslag är Café Råtorp i Karlstad som drivs av Åsa och Henrik Berggren. Där har man – i en tid då kunderna är färre och vi hamstrar – gjort bakelser som ser ut som toarullar.
Det landade i en sockerkaka med smak av hallon och choklad samt utseendet hos en toarulle och det slutade i en viral succé och en försäljningsframgång.
– De två första dagarna sålde vi 1 000 stycken. Kunderna kommer in och skrattar och säger att de vill ha ”två dassrullar tack. De tycker att det är jätteroligt”, säger Åsa och Henrik till Expressen.
– Vi måste göra något som vi kan skratta åt, inte bara negativitet. Det är säkert folk som tycker det är dumt, vissa kan ha problem med magen. Men man får ta det med en klackspark.