Handelsanställdas förbund anser att en av Dollarstores butiker har för dåliga resurser för att upprätthålla lagens krav på arbetsmiljö och vill nu att Arbetsmiljöverket agerar, skriver förbundets tidning Handelsnytt.
Det var i samband med en skyddsrond som Handels regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Henriksson, uppmärksammade att butikschefen hos Dollarstore inte hade förutsättningar att klara de krav som lagen ställer.
– Chefen hade ett delegerat ansvar för arbetsmiljön. Men vid besöket i butiken stod det klart att hen inte hade fått resurser för att klara av att leva upp till lagen. Och då kan man inte ha det ansvaret på sig, säger Ulf Henriksson till Handelsnytt.
Henriksson gjorde en så kallad 6:6a-anmälan, en begäran om åtgärd enligt arbetsmiljölagen.
Åtgärden innebär att Dollarstore ska tydliggöra hur ansvaret för arbetsmiljön är kopplad till resurser, utbildning och mandat för butikschefen i Göteborg.
Henriksson vill nu att Arbetsmiljöverket ska pröva ärendet.
– Jag vill att myndigheten prövar vilka förutsättningar den här chefen har att klara sitt arbetsmiljöansvar. Om de är för dåliga finns det risk att det blir arbetsmiljöproblem som direkt spiller över på personalen, säger Ulf Henriksson till Handelsnytt.