Kampanjer på temat ”köp fler” leder till ohållbar konsumtion menar Världsnaturfonden.
Nu kritiserar WWF den svenska dagligvaruhandeln för dess kött kampanjer.
– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert på WWF.
Till grund för kritiken ligger en Superlist-undersökning, ett multinationellt forskningsprogram som drivs av tankesmedjan Questionmark.
Tillsammans med WWF har de undersökt de fyra stora kedjornas köttkampanjer under sex veckor i augusti och september och konstaterat att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter, och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden.
Men WWF är inte helt emot att handeln kampanjar kött.
– I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man utrymme för kött av högre kvalitet, när man väl äter det. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill naturbeteskött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen, säger Anna Richert.