”Post corona-restaurangen” är mer effektiv, konstaterar Food & friends i sin trendspaning inför 2022 där man ser en snabb utveckling.
– För restaurangbranschen är det också en hel del förändringar som spås till följd av pandemin. Sådant som tidigare varit otänkbart är plötsligt ok och nya sätt att arbeta håller på att sprida sig, konstaterar Food & friends i årets trendspaning.
Att ersätta menyer med QR-koder är ingenting unikt, men det kommer att växa ännu mer om man jämför med andra marknader, menar byrån.
Svinnappen Karma ger sig exempelvis in i leken med teknik som kan få restaurangen att servera 34 % fler med samma personal.
Ett annat fenomen för att effektivisera restaurangbesöket är Bus Your Own, det vill säga att gästerna själva delar ut maten som serveras på en bricka till rätt person, påpekar Food & friends.
Nu blir också robotarnas intåg i restaurangbranschen verklighet på riktigt, menar man.
– Vi har pratat om detta länge, men nu efter pandemin går stora spelare in i matchen, som till exempel den hippa bowl-kedjan Sweetgreen som nyligen köpt den automatiserade tillagningsroboten Spyce, noterar Food & friends.