Efter den tidigare offentliggjorda sammanslagningen blir Apoteksgruppen och Kronans apotek ett bolag.
Man har nu bestämt sig för att det varumärke man ska använda blir Kronans apotek.
– Kostnads- och effektmässigt är det inte försvarbart att jobba vidare med två varumärken, säger marknads- och kommunikationschef Tobias Karlsson i en pressrelease.
– Vi har tittat på tillgängliga data och efter att ha sammanvägt alla parametrar så väljer vi att framåt utgå från Kronans apotek som varumärke. Det är tydligt starkare av de två, såväl i fysiska butiker som online, tillägger Karlsson.
Förändringsarbetet är inlett men kommer att ta tid, konstaterar det nya bolaget och dess vd Erik Sjögren.
– Nu kan vi inleda arbetet med att skapa ett gemensamt innehåll under ett varumärke. Vi har två fantastiska organisationer med en enorm kompetens och nu ska ett plus ett bli tre. Nu bygger vi en ny stark apotekskedja som kommer utmana marknadsledarna på riktigt, säger Sjögren precis som man bör.