Får vi veta mer väljer vi klokare.
Faktum är att vi gör det även om vi inte får veta mer.
Bara att ämnet kommer upp verkar påverka oss.
Anna Edenbrandt vid SLU är en av de forskare som står bakom ”Maten och klimatet – en experimentell studie av konsumenters klimatval”.
Bakgrunden till studien är de olika vägar som finns för att minska matens klimatpåverkan där skatt och subventioner vid sidan av privata initiativ, krav och restriktioner är de vanligaste vägarna.
Den tredje är konsumenternas inköp och att däri påverka deras beslutsprocess.
Den har Edenbrandt och två andra forskare undersökt.
Det har handlat om en undersökning på nätet till 800 konsumenter i Sverige där de fått göra tänkta inköp, sedan välja om de vill ha klimatinformation eller ej och sedan göra ytterligare några val.
67 procent av de tillfrågade ville ha information, 33 procent avböjde.
Resultatet när de sedan gjorde nya produktval?
De som fått information gjorde val som minskade deras inköps klimatutsläpp med 32 procent.
– Men även de som avböjde information minskade sina klimatutsläpp, i deras fall med 12 procent, berättar Edenbrandt.
Slutsatsen är att det tydligen är så att redan att uppmärksamheten fästs på klimatfrågan gör att man gör mer klimatanpassade val, även utan att ha fått mer kunskap.
Läs mer om konsumenternas klimatval i nästa magasin, Butikstrender 3/2020 Prenumera här.