Av de svarande i en ny undersökning har mer än varannan kvinna mellan 18 och 65 år i Sverige förändrat sina konsumtionsvanor under coronapandemin. Detta enligt Norstats undersökning som man gjort på uppdrag av Aller media. De nya konsumtionsvanorna tvingar företag att se över sin kommunikation – en effekt av att många kvinnor tänker mer på sina utgifter i vardagen. Samtidigt visar Aller medias analyser att fler tar till sig mer innehåll än tidigare och det gäller både artiklar och annonser, skriver företaget i en pressrelease.
Under maj 2020 har Norstat undersökt svenskars konsumtionsvanor runt om i landet. Mer än varannan kvinna i undersökningen (53 procent) anser att coronapandemin har påverkat deras konsumtion under den senaste tiden. Motsvarande siffra bland männen är 41 procent.
Coronapandemin har även påverkat synen på privatekonomin. 29 procent av kvinnorna i undersökningen känner ökad oro för sin privatekonomi och var tredje kvinna (34 procent) uppger att hon har blivit mer sparsam. Lika många tänker mer på sina vardagsutgifter.
– Våra kunder och samarbetspartners vittnar om att de ser samma förändring – att konsumenters köpbeteende ändras på grund av att många stannar hemma. Det påverkar givetvis våra kunder och vi har löpande dialoger om hur vi kan hjälpa dem att ställa om sin kommunikation för att nå kvinnor på nya sätt på den ändrade spelplanen, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice vd för Aller media.