Och vad betyder det här för dagligvaruhandeln? Jo, att kvinnor fortfarande är den primära målgruppen för allt som handlar om vardagsmat. De planerar inköpen, de handlar maten och de ser till att barnen får i sig något annat än micropizza. Kort sagt: en stabil, köpstark och lojal kundgrupp.
57 procent av svenskarna säger att de har svårt att hitta inspiration till vardagsmaten. Det är därför inget mysterium varför recepttjänster, matkassar och halvfabrikat fortsätter att öka i popularitet. ICA:s vardagskock Malidza Larsson tipsar om att slänga ihop en spaghetti puttanesca på basvaror man alltid har hemma. Men låt oss vara ärliga – den verkliga vinnaren i den här ekvationen är den färdigpanerade fisken. Lägg den i ett tortillabröd, häll på lite färdig chilisås och vips har vi en ”fisktaco” som går att sälja in som en halvkul måltid.
Affärsmöjligheter i den stressade vardagen
Det som verkligen sticker ut i undersökningen är att 47 procent tycker att maten ska gå snabbt att laga. Det är en uppmaning till alla varumärken och butiker att fortsätta utveckla sortimentet av färdiga lösningar. Titta på koncept som ”quick meals”, bättre färdigrätter, smartare halvfabrikat – och fortsätt skapa innehåll som gör det enklare för konsumenten att fatta köpbeslut i butik.
Och så var det det där med inspirationen. När drygt hälften av svenskarna säger att de inte vet vad de ska laga, betyder det en sak: marknadsföring. Recept kopplade till specifika produkter, smarta butiksexponeringar och digitala tjänster som gör vardagsmaten till något annat än en ständig ångestfråga vid femtiden på eftermiddagen.
Slutsatsen? Kvinnorna fortsätter att planera, handla och laga maten – och dagligvaruhandeln fortsätter att tjäna på det. Så länge vi levererar det de behöver, när de behöver det, kommer kassorna fortsätta att snurra.