Green Cargo har lämnat in sin ansökan om 2023 års tågplan, och i den satsar bolaget på den intermodala trafiken med ett nytt nätverk.
Ambitionen är att göra tågen så långa och tunga som möjligt, vilket ska öka transportfrekvensen, bidra till kortare ledtider och högre punktlighet, argumenterar Green Cargo.
– Det här är en ansökan som innehåller en kraftfull hållbarhetssatsning. Dels innebär den en helt avgörande åtgärd för omställningen till ett klimatsmart och transporteffektivt samhälle med att flytta gods från väg till järnväg, dels kommer den stärka Green Cargos långsiktiga lönsamhet. En rent grön tillväxtaffär för både samhället och Green Cargo, säger Ted Söderholm, vd på Green Cargo, i en kommentar.
Det finns fler argument, menar Green Cargo som bakgrund till ambitionerna;
– En enda lokförare kan med ett eltåg dra 40–50 enheter på räls, i jämförelse med 40–50 lastbilar som kräver lika många förare på E4:an när det samtidigt råder förarbrist, säger Ted Söderholm.
– Det är resurseffektivt att använda den kapacitetsstarka järnvägen den långa sträckan mellan en hamn och en kombiterminal. Samtidigt skapas en efterfrågan på fler lokala, kortare lastbilstransporter när godset ska till eller från kombiterminalen. Det är en energieffektiv och klimatsmart transportkedja, anser Green Cargos vd.