Volvo fortsätter satsa på tunga elektriska lastbilar vilket kan få stor betydelse för handelns logistik. Nu satsar man på långa sträckor helt på el.
Volvo ska för första gången nu satsa på att köra en tung lastbil en längre sträcka helt på el.
Det är en 60 ton tung lastbil med släp som med enbart eldrift ska köra 15 mil.
– Det här är vad vi vet den tyngsta lastbilen som körts på el i kommersiell trafik hittills i världen, säger Jessica Sandström, produktchef på Volvo lastvagnar, till gp.se.
Ungefär var tredje nyregistrerad personbil i Sverige är idag laddbar och samma utveckling är på väg i den tunga trafiken.
Det kan få stor betydelse för handeln på sikt, inte minst Volvos nu inledda satsningar med långa sträckor med enbart eldrift för tunga lastbilar.
Under mars ska Volvo starta ytterligare ett projekt med elektrisk lastbil, den här gången i samarbete med DHL och med sikte på en längre sträcka.
– Med det här projektet hoppas vi få svar på en del frågor. Hur påverkas energiförbrukningen av att köra tungt? Hur påverkas laddningsmönstret – och hur mår batterierna? Det är typiskt sådant som vi hoppas att det här ska visa, säger Jessica Sandström till gp.se.
I den nya satsningen ska en tung lastbil, vikt uppemot 60 ton, köra till Jönköping och tillbaka från Göteborg och transporten vara helt elektrisk.
– Transportbranschen förändras snabbt och att vara hållbar är en allt viktigare konkurrensfördel för många av våra kunder, säger Volvo lastvagnars vd Roger Alm till gp.se.
Inom handeln – såväl dagligvaru- som detaljhandel – följer man naturligtvis utvecklingen nära.
Vad som händer inom elektrifierade transporter påverkar stora delar av logistiken inom handeln och är av centralt intresse.