Too good to go är ett danskt företag som arbetar med att motverka matsvinn genom samarbeten med producenter och handel.
Nu lanserar man märkningen ”Ofta bra efter” och uppmanar konsumenten att titta, lukta och smaka.
En av utgångspunkterna är en undersökning är hälften av de svarande inte vet skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdatum.
I en undersökningen, beställd av det danska företaget, svarade 2 000 män och kvinnor över 18 år.
– I vår undersökning ställer vi specifika frågor om datummärkning. Vi såg att många svarar fel. Vi ser att det finns ett behov av ett initiativ som upplyser och leder konsumenten i rätt riktning, säger Åsa Sandberg hos Too good to go.
Tillsammans med livsmedelsproducenter lanserar man nu den nya märkningen där en vara som märks är Philadelphia-ostarna från Mondelēz.
Andra producenter i samarbetet är Danone, Unilever, Goodlife Foods och Robin Delselius.
Kampanjen ska genomföras i elva europeiska länder.