Svenskt butikskött fortsätter sina nysatsningar. Nu lanserar man i Uppsala en Krav-märkt, ekologisk nötfärs i samarbete med Upplandsbondens.
Från och med vecka 40 fick en ny nötfärs i kyldisken i utvalda Ica- och Coop-butiker i Uppsala.
Det är Svenskt butikskött som tillsammans med Upplandsbondens lanserar en nötfärs med regional förankring men även ekologisk och Krav-certifierad.
– Vi är glada att tillsammans med Upplandsbondens lansera ett koncept som blir det bästa av två världar; ett regionalt och ekologiskt koncept i ett, säger Svenskt butikskötts produktchef Robert Tundal.
– Vi har sedan tidigare vårt regionala konceptvarumärke Smak av Gotland, samt vårt ekologiska Krav-märkta kött. Att nu få möjligheten att erbjuda konsumenter ett varumärke med båda delar känns riktigt bra och helt rätt i tiden, tillägger han.
Upplandsbondens består av ett antal ekologiska gårdar runt om i Uppland där hela kedjan är kontrollerad och certifierad av Krav, från gårdarnas växtodling och djurhållning, till livsmedelsförädlingen och butik.
– För oss är det här en dröm som går i uppfyllelse, just att få skapa ett regionalt koncept. Det är något som våra medlemmar önskat länge. Vi inom Upplandsbondens vill att lokalt kvalitetskött ska vara lättillgängligt för alla, säger Upplandsbondens Maria Åkerstedt.
– Alla har inte möjlighet att ta sig till en gårdsbutik eller köpa en hel köttlåda av bra lokalt ekologiskt kött. Denna satsning innebär att vi ger konsumenter möjlighet att handla riktigt bra kött i butik.