Förpackningsprojektet har genomförts i samarbete med den danska designbyrån N96 och har inneburit en omfattande analys av MAX befintliga förpackningar för att identifiera förbättringsområden. Den nya designen minskar miljöpåverkan genom att använda mindre förpackningsmaterial och öka andelen förnybara råvaror från 81 % 2021 till 99 % 2023. Alla nya förpackningar är dessutom 100 % återvinningsbara, vilket underlättar för konsumenterna att återvinna dem efter användning.
Maria Ziv, CMO på MAX Burgers, säger:
– Det var 15 år sedan vi sist gjorde en större designförändring så det var hög tid för en uppdatering som harmoniserar med vad MAX är idag och stärker vår position.
Den nya designen är modern och lekfull, med företagets ikoniska logotyp i fokus. Förpackningarna är utformade för att förbättra gästupplevelsen med smarta klistermärken som hjälper till att identifiera specifika beställningar, vilket ger en personlig touch till varje måltid.
Johanna Smeds, Head of Brand Design på MAX Burgers, betonar vikten av förpackningarnas första intryck:
– MAX förpackningar är det första som våra gäster både ser och känner vid servering. Ambitionen med vår nya förpackningsdesign är att förstärka känslan av kvalitet, matglädje och hållbarhet.
En nyhet i sortimentet är Mini Maxers, ett barnkoncept med unika förpackningar för barnmåltider. Mini Maxers inkluderar fem karaktärer – Doc, Buddy, Arty, Dash och Oops – var och en med sina egna unika egenskaper som syftar till att inspirera barn och vuxna att bli den bästa versionen av sig själva.
Den nya förpackningsdesignen rullas successivt ut till MAX restauranger och beräknas vara fullt implementerad i slutet av 2024. Detta projekt representerar MAX Burgers fortsatta engagemang för hållbarhet och innovation inom snabbmatsindustrin. Projektet har drivits av ett multidisciplinärt team inom MAX Burgers i samarbete med N96. Nyckelpersoner som Maria Ziv, Johanna Smeds och Anna Lilja har varit centrala i utvecklingen av den nya designen, tillsammans med designexperter från N96.
Den nya förpackningsdesignen för MAX Burgers är ett tydligt exempel på hur företag kan kombinera estetisk uppdatering med hållbarhetsmål för att möta konsumenternas förväntningar och bidra till en mer hållbar framtid.