Klassiska charkuteriet Härryda-Karlsson lanserar en ny korvprodukt, Mat rätt, i samarbete med Isak Melin, personlig tränare och kostrådgivare.
Den svenska korvkonsumtionen har ökat kraftigt under pandemin och därmed har efterfrågan i butikerna ökat.
Nu lanserar Härryda-Karlsson i samarbete med kostrådgivaren Isak Melin en korv med namnet ”Mat rätt”, vilket också är namnet på den kokbok Melin gett ut.
Det är en korv som siktar in sig på dem som vill äta hälsosamt och profileras som en vara med hög proteinhalt och lite fett.
– Vår slogan är ”hemligheten med vår korv är att den inte innehåller några hemligheter”. Det är en korv som passar alla, oavsett om man följer en specifik diet eller ej, säger Isak Melin.Kontakten mellan Härryda-Karlssons vd Marcus Karlsson och tränaren och kostrådgivaren Isak Melin etablerades redan 2017.
Samarbetet har gett den korvprodukt som lanserades i februari i år, ”Mat rätt”.
– Som kostrådgivare så blir man ledsen över att barn och vuxna i samma familj väldigt ofta väljer att inte äta ur samma ”gryta”. Det är lätt hänt att barnen serveras en rätt medan föräldrarna vill vara lite mer noggrann med vad man stoppar i sig, anser Melin.
– Vår vision är att alla ska slippa att kompromissa och istället njuta tillsammans.Hittills har charkuteriet producerat fem ton av korven som nu finns i 50 butiker runt om i Sverige och i många Ica Maxi-butiker.
– Det största målet är att förändra matkulturen i Sverige och ta oss ett steg närmare framtiden där målet är att det inte ska vara svårt att vara hälsomedveten, säger Isak Melin.