Från vecka 38 säljs bananerna under varumärket Änglamark i lösvikt, från att tidigare bara ha sålts i klasar. Bananerna är såväl Krav- som Fairtrade-märkta.
– Många av våra medlemmar har efterfrågat att kunna köpa ekologiska och etiskt odlade bananer styckvis. Det känns glädjande att vi nu kan erbjuda dem detta alternativ till bananer i klasar. Änglamarks-bananerna kommer att ha en tydlig sticker på sig, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef hos Coop Sverige.
– Vi ser även att försäljningen av Krav- och Fairtrade-märkta bananer minskat under senaste året i takt med att gemene man fått en alltmer ansträngd ekonomi. Med schyssta bananer i lösvikt bibehåller vi möjligheten för våra medlemmar att göra hållbara val i sin handling, fortsätter han.
Coop och Fairtrades samarbete går långt tillbaka och utöver bananer finns Fairtrade-märkningen bland annat på cashewnötter, vaniljstång, sylt och kaffe i Änglamarks sortiment.
Att det nu blir enklare för konsumenter att välja etiskt märkta bananer välkomnas av Fairtrade som de senaste åren märkt av en ökad risk för dåliga arbetsvillkor och fattigdom bland de människor som odlar de bananer som säljs till Sverige.
– Vi vet att många konsumenter vill göra schyssta val och dagligvaruhandeln spelar en viktig roll för att främja hållbar konsumtion. Ju fler Fairtrade-bananer som säljs, desto mer gynnas odlare och anställda som i nuläget har svårt att få sina kostnader täckta, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.