Lidl är engagerat i ett samarbete kring en ny typ av förpackning i återvunnen konsumentplast, bland annat i samarbete med forskningsinstitutet Rise.
Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet Rise med att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast, skriver Lidl i en pressrelease.
Tanken är att förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, ska lanseras i Lidls butiker.
Den aktuella förpackningen är enligt Lidl först i sitt slag då lagstiftning tidigare begränsat möjligheten att använda återvunnen konsumentplast i livsmedelsförpackningar.
– Livsmedelsbranschen tampas med utmaningen att öka andelen återvunnet material i sina förpackningar. Vi är därför oerhört stolta över att genom Plastutmaningen 2019 ha bidragit till det här banbrytande projektet, säger Ingrid Roth, förpackningschef hos Lidl Sverige.
– Att använda återvunnen plast i nya förpackningar för livsmedelskontakt är en de tuffaste utmaningarna när det kommer till plaståtervinning. Den här metoden har betytt att vi kan testa och utveckla nya koncept och material för att kunna använda återvunnen plast i nya förpackningar för livsmedel, säger Mattias Andersson, projektledare hos Rise.