Lidl lanserar nu en serie hushållsartiklar tillverkade av ”minst 95 procent återvunnen konsumentplast”, som ett led i den globala plaststrategin.
Som en del i den globala plaststrategin Reset plastic, som initierats av Schwarz-gruppen, arbetar Lidl för att göra produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluta kretsloppet. Som ett led i det arbetet lanserar Lidl nu en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95 procent återvunnen konsumentplast, skriver kedjan i en pressrelease.
Lidl vill använda mer återvunnen plast för att bidra till att minska resursförbrukningen och sluta kretsloppet.
Därför lanserar man nu en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95 procent återvunnen konsumentplast. I sortimentet återfinns olika sorters tvättkorgar, lådor och hinkar, meddelar företaget.
– Det här är en rad unika hushållsartiklar och ett fantastiskt initiativ, dels på grund av den höga mängden återvunnen plast, dels för att Schwarz-gruppen tar cirkulära plastflöden i egna händer och ägarskap över hela återvinningskedjan, säger Miriam Thunborg som är hållbarhetschef hos Lidl Sverige.
– Genom att detta är något som Lidl gör internationellt innebär det också en stor positiv påverkan på global nivå, tillägger hon.