I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl future initiatives.
17 augusti i år öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker kedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför.
Lidl Sverige säger att man vill stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.
– Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför och genom Hållbarhetsakuten kommer vi att stödja projekt utanför vår egen verksamhet och tillsammans vara en aktiv del av framtidens lösning, säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
– Med utlysningen vill vi ge fler människor runt om i landet möjligheten att här och nu bidra till FN:s globala hållbarhetsmål genom innovativa och utmanande projekt. Trots rådande omständigheter med Covid-19 är det viktigt att omställningen fortsätter, fortsätter han.
Pengarna har Lidls kunder stått för enom en prishöjning på plastbärkassar 1 juni 2018 till 30 april 2020 som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast.
Hela prishöjningen på 50 öre inklusive moms har oavkortat gått till Lidl future initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt.
Förra året prisades fem värdiga hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning som fick dela på 10 miljoner kronor. Vinnarna var Friluftsfrämjandet, Karlstad universitet, Rise IVF, KTH kemisk återvinning och Rise Solvolys.