Lidl meddelar nu att man sätter upp nya mål med ambitionen att öka den cirkulära plastanvändningen för den egna verksamheten.
Lidl sätter nu fler ambitiösa mål för att öka den cirkulära plastanvändningen och tar konkreta steg för att bidra till en mer cirkulär ekonomi i stort, skriver koncernen i en pressrelease.
– Som en del av strategin Reset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar, meddelar man.
För Lidls kärnverksamhet är förpackningar nödvändiga för att skydda produkterna, underlätta vid transport och minska matsvinnet. Miljöanpassning och återvinning är därför en viktig del i Lidls löpande arbete med utveckling av förpackningar, konstaterar Lidl.
För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi definierats för företagen inom Schwarz-gruppen där Lidl ingår, med visionen ”mindre plast – slutet kretslopp”.
Nu intensifieras arbetet genom att inkludera två ytterligare plastmål, förkunnar Lidl:
Minst 20 procent av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.
Ingen svart plast ska finnas i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.